Při našem dalším chemickém bádání, jsme se vydali po stopách barev. V rámci kapitoly SMĚSI jsme se s žáky zamysleli nad tím, z čeho jsou vlastně složeny třeba takové fixy. A aby to bylo ještě zajímavější, porovnávali jsme hned dva druhy. V první části to byly lihové fixy a v té druhé klasické. Využili jsme k tomu metodu chromatografie. Jednotlivé v...
75 zobrazení
Kapitola směsi je velmi pestrá a zajímavá, proto jsme se ještě chvíli, při naší cestě za poznáním, zdrželi. Zkusili jsme si vyrobit některé typy směsí. Nejvíce nás bavila tvorba suspenze a emulze. Ještě větší zábava pak ale byla separace těchto směsí zpět na jednotlivé složky. Nakonec se nám podařilo díky těmto využitým metodám ...
79 zobrazení
Houbařská sezóna je v plném proudu, a proto jsme se v rámci několika hodin přírodopisu vydali po stopách hub. Na jednotlivých stanovištích se žáci seznámili s jedlými, nejedlými a jedovatými houbami formou fotografií, ale i trojrozměrných modelů. Další stanoviště informovalo o první pomoci při otravách houbami. A nakonec jsme si na toto téma zahrál...
126 zobrazení
Při našem prvním laborování dostali žáci za úkol pozorovat a popsat 6 neznámých vzorků. Zabývali se především barvou, zápachem, rozpustností v různých rozpouštědlech a žíháním vzorku. Své výsledky pečlivě zapisovali do tabulky a zjištěné hodnoty navzájem konzultovali. Těmito pokusy si žáci potvrdili, že všechny tři metody (měření, pozorování a...
153 zobrazení
Než začneme s pokusy, musí se žáci naučit rozpoznávat různé druhy chemického nádobí a pomůcek. Na jednotlivých stanovištích bylo připraveno 5 laboratorních podnosů. Každý z podnosů obsahoval několik ukázek porcelánového, skleněného, kovového nebo plastového chemického nádobí. Žáci se ve skupinkách měli rozhodnout na základě indicií, jak jedno...
104 zobrazení
Naše třída 7.A se tentokráte vydala do krajské knihovny na besedu s workshopem. Jednalo se o exkurzi do historie a současnosti hororového žánru ve všech jeho podobách. V rámci našeho povídání jsme se dozvěděli o původu hororu, jeho historickém vývoji a o formě, jakou má žánr v současných mediích. V rámci programu si také žáci vyzkoušeli sestav...
125 zobrazení
Nový školní rok jsme zahájili sportovně v parku Na Špici. Nejprve jsme se občerstvili u krytého ohniště a pak změřili své síly na hřišti. Bylo to bezva zpestření v těchto horkých dnech. Určitě se sem zase brzy vypravíme.
264 zobrazení
Letošní školní kolo Zlatého listu bylo opravdu pestré. Byla zde stanoviště zaměřená na poznávání přírodnin, skládání slov, paměť, výlov odpadků a pohyb. Soutěžící vše zvládli s přehledem a náramně si celé dopoledne užili. Zde je malá ochutnávka. Těšíme se na další ročník.
425 zobrazení
Dne 10.4 se konalo regionální kolo soutěže YPEF. Na České lesnické akademii v Trutnově nás reprezentovali tito žáci: Beáta Havlová (6.A), Matěj Žárský (7.B) a Ella Filipová (9.A). Celkem zde soutěžilo 10 týmů ze základních škol a nižších ročníků gymnázií a 7 týmů ze středních škol. Naše družstvo skončilo na krásném 5. místě s velmi malým bodovým ro...
320 zobrazení
Do soutěže Mladý zemědělec se přihlásilo 120 základních škol a 1. kola se účastnilo téměř 9 000 žáků. Do druhého kola postupují vždy 3 nejlepší z každé školy. Za naši školu to byli Evelína Teplá a Klára Pešková z 8.A a Jindřich Půlpán z 8.D. Semifinále se konalo na Střední zemědělské škole v Chrudimi, kde soutěžilo 15 škol a 42 žáků. Vyhlášeno bylo...
364 zobrazení
Dne 22. 3. 2024 se dvě trojčlenná družstva tvořená žáky z 6., 7. a 9. ročníku zúčastnila 14. ročníku mezinárodní soutěže YPEF. Na žáky čekal test, který se týkal otázek z oboru lesnictví a poznávání přírodnin. Mezi jednotlivými aktivitami bylo v letošním roce zařazeno řezání polínka. Zde šlo především o zručnost a rychlost. Bylo to velmi zábav...
350 zobrazení
Je to atom nebo molekula? Ve skupinkách si žáci rozebrali připravené sady s návodem, žetonky a kartičky atomů nebo molekul. Nejprve jsme si společně prošli zadání a pojmenovali uvedené látky a sloučeniny. Dále si žáci zapisovali počty atomů a molekul do připravených tabulek. A na závěr dostala každá skupinka nové zadání, které musela sest...
528 zobrazení
V rámci našeho bloku - hmyz, jsme si nejprve řekli a ukázali, co odlišuje skupinu hmyzu s proměnou nedokonalou oproti proměně dokonalé. Následovalo několik charakteristických řádů i s jejich zástupci. Vše jsme následně uzavřeli poznávačkou a hrou Riskuj, kde jsme si své znalosti zábavně ověřili.
504 zobrazení
Při dalším badání v hodinách chemie jsme se podívali na zoubek chemickým vzorcům. Jejich aplikaci jsme si vyzkoušeli na řadě základních nasycených uhlovodíků. Nejvíce nás zajímal strukturní, molekulový a racionální vzorec. K procvičování jsme využili hned několik stavebnic. Určitě se už nikdo nesplete :)
Dnešní laboratorní cvičení z chemie bylo opravdu barevné. Na začátku jsme si položili několik otázek, na které jsme v průběhu našeho laborování hledali odpovědi. K tomu jsme využili lihových fixů, kříd, lihu, křemenného písku a zelených listů jahodníku. Postupovali jsme podle návodu laboratorních protokolů. Výsledky byly opravdu vydařené. Nako...
541 zobrazení
V rámci hodiny dějepisu jsme se tentokráte vydali na cestu do pravěku. Počasí nám přálo a my si mohli projít jednotlivé etapy tohoto období na vlastní kůži. Tato exkurze byla velmi zajímavá a my si uvědomili, jak se dřívějším lidem obtížně žilo a pracovalo. Paní průvodkyně byla velmi milá a zodpověděla všechny naše dotazy. Na závěr jsme se podívali...
419 zobrazení
Při toulkách mikrosvětem jsme se podívali na zoubek rostlinné buňce. Nejprve jsme si vysvětlili co jsou organely. Také jsme porovnávali rostlinnou a živočišnou buňku. V následující části jsme zabrousili na jednotlivé funkce organel a nakonec jsme si vytvořili několik dočasných preparátů z cibule kuchyňské. Vše jsme si náležitě zapsal...
481 zobrazení
V měsíci říjnu jsme se v chemii tentokráte zaměřili na téma SMĚSI. Nejprve jsme s žáky diskutovali o tom, co pojem směs znamená a jaké chemikálie jím můžeme označovat. Dále jsme se různými otázkami dostali až k rozdělení směsí a vše si pak vzápětí procvičili v aktivitách. Zjistili jsme, že je velmi důležité onu směs detailně popsat a pak je ve...
523 zobrazení
Při prvních hodinách chemie jsme si povídali s žáky o metodách, které se využívají k poznávání a popisování chemických látek. Při dnešní laboratorní práci jsme si tyto metody vyzkoušeli v praxi. Nejprve si žáci museli zopakovat chemické nádobí a tím i hravě získat několik aktivit. Dále následovalo pozorování, měření a experiment...
443 zobrazení
Při našem prvním laborování jsme se pustili do rozpoznávání chemického skla a pomůcek. Žáci byli rozděleni do několika skupin, ve kterých měli za úkol přiřadit správné názvy k jednotlivým chemickým pomůckám. Zároveň měli určit i jejich použití. Na každém podnosu byl jiný druh pomůcek. Pokud žáci vše správně přiřadili, vysloužili si zárove...
662 zobrazení